بهترین روش استفاده از کائولن بعد از خرید آن
نوشته شده توسط : b.gholami

قیمت هر تن کائولن اینجا کلیک کنید. کائولن (آلومینیوم سیلیکات) ماده ای است که اغلب به عنوان پوشش استفاده می شود. کائولن با ایجاد پوششی سفید و یکنواخت بر روی گیاهان، آسیب حشرات، آفتاب سوختگی و کم آبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در نتیجه آلودگی ناشی از استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی و در نتیجه افزایش عملکرد را کاهش یا متوقف می کند.

کائولن علاوه بر کاهش تعرق (در نتیجه عملکرد منافذ برگ) و تنفس برگ، قادر است دمای سطح برگ را یک تا شش درجه سانتیگراد کاهش دهد. کائولن بیر میسان فتوسنس سطح ورق اتر مناژی مجالی درد که با توزه به چردستوو طبش فابتب در کیسور ما ابینوسنیه آن هیستی از این ابب من بشد.

تأثیر کائولن بر کنترل آفات و جلوگیری از خسارت گرمازدگی در باغات پسته

کرم پسته معمولی یکی از آفات مهم باغات پسته در ایران است که با تغذیه از شیره برگ ها خسارت زیادی به محصول پسته وارد می کند. هر ساله باغداران از حشره کش های مختلفی برای مبارزه با این آفت استفاده می کنند.

اثر کائولن بر پوره‌های پسیل پسته باعث کاهش بیشتر جمعیت پوره‌های پسیل نسبت به سایر حشره‌کش‌ها شد. همچنین ماندگاری اثر کائولن نسبت به سموم شیمیایی بیشتر است و می تواند جمعیت پسته را با موفقیت کنترل کند.

تاثیر کائولن بر آفتاب سوختگی

گرمای مرداد ماه هر سال علاوه بر کمک به رسیدن و رشد میوه ها، متأسفانه باعث بروز علائم آفتاب سوختگی نیز می شود، برای این منظور در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در مناطقی که آفتاب سوزان دارد از کائولن استفاده می شود.

برای جلوگیری از عوارض شدید آفتاب سوختگی توصیه می شود. امروزه این ماده معدنی غیر سمی به طور گسترده توسط کشاورزان علاقه مند به تولید محصولات سالم و ارگانیک برای کاهش حشرات و استرس های محیطی ناشی از گرما پذیرفته شده است.

دلایل از بین بردن آفات با کائولن عبارتند از:

 پوشش سفید و یکنواختی که توسط کائولن روی گیاهان ایجاد می شود، حشرات را در شناسایی میزبان گیج می کند و در نتیجه از تخم گذاری و ایجاد خسارت جلوگیری می کند.
 انعکاس نور از پوشش سفید گیاه باعث سردرگمی و دور شدن برخی از حشرات می شود.

چسباندن پودر کائولن روی پاهای حشراتی که روی گیاه فرود می آیند آزار دهنده است و آنها را فراری می دهد.
برخی از حشرات نمی توانند تعادل خود را روی پوشش کائولن حفظ کنند و مجبور به ترک گیاه می شوند.
در مواردی شدت اثر گرد و غبار کائولن بر روی حشرات باعث ایجاد زخم در بدن آنها و در نتیجه مرگ تدریجی آنها می شود.

بهترین روش استفاده از کائولن به شرح زیر است:

ابتدا مطمئن شوید که دیگر محلول پاشی برای تغذیه درخت نخواهید داشت.
2 لیتر سیلیکات پتاسیم را همراه با 2 لیتر سورفکتانت غیر یونی در 1000 لیتر آب بریزید و محلول فوق را تا حد امکان به شکل پودری روی درختان بپاشید.

نکات مهم هنگام سمپاشی با کائولن

بهترین زمان برای پاشیدن کائولن 2 ساعت پس از غروب آفتاب است.

اطمینان حاصل کنید که تخم حشره روی برگ ها وجود ندارد. همچنین می توانید کمی تخم کش به ترکیب سیلیکات-سورفکتانت اضافه کنید.
هنگام پاشش کائولن حتما از ماسک استفاده کنید، ذرات کائولن معلق برای استنشاق خطرناک هستند.

روش دیگر پاشش کائولن بدون استفاده از دستگاه گوگرد پاش

قیمت هر کیلو کائولن باید کاملاً مخلوط و به میزان 40 تا 50 کیلوگرم در 1000 لیتر آب (50 گرم در لیتر آب) معلق شود.
سپس باید با سمپاش مجهز به میکسر روی بوته های مورد نظر اسپری شود تا قسمت های هوایی گیاه کاملاً پوشانده شود و پس از تبخیر آب، گیاه کاملاً سفید به نظر برسد. مواظب باشید سرلنس به صورت پودری تنظیم نشود تا کائولن نتیجه خود را نگیرد همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور پمپ اطراف آن از فیلتر توری بسیار ریز استفاده کنید.

قابلیت مخلوط کردن کائولن

کائولن تصفیه شده را می توان با اکثر حشره کش ها، قارچ کش ها و کنه کش ها مخلوط کرد و به طور همزمان مورد استفاده قرار داد، اما توصیه می شود قبل از هر اختلاط، سازگاری آنها را به مقدار کم آزمایش کنید. از استفاده از ترکیبی که باعث ته نشین شدن محلول پودر کائولن تیمار شده و ایجاد مشکل در پوشش یکنواخت آن روی گیاه می شود، خودداری کنید. پس از پایان سمپاشی کائولن تصفیه شده، مطمئن شوید که کل سیستم اسپری را با آب فراوان بشویید.





:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: